Sydänpäivän muistutus: tiedä kolesterolitasosi

28.9.2023 - BLOGI

Sydänpäivän muistutus: tiedä kolesterolitasosi

Sydän on kaikille tuttu elintärkeä elin, joka pumppaa elämää jokaiseen soluumme. Mutta tiedätkö, kuinka monta sydäntä lopettaa toimintansa päivittäin? Tai kuinka moni näistä kuolemista olisi ollut estettävissä?

Maailman sydänpäivänä 29.9. haluamme korostaa sydänterveyden merkitystä ja muistuttaa siitä, että oikeilla toimenpiteillä voimme estää monet sydänsairaudet ja niihin liittyvät kuolemat.

Luvut puhuvat puolestaan

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat johtava kuolinsyy maailmassa: järkyttävät 17,8 miljoonaa ihmistä menehtyy vuosittain näiden sairauksien takia1. Suomessa sydän- ja verisuonisairauksiin kuolee joka päivä noin 55 suomalaista2. Se on enemmän kuin minkään muun sairauden tai syyn takia.

Suurin osa sydänkuolemista on ehkäistävissä

Sydäntä särkevintä näissä tilastoissa on se, että suuri osa näistä kuolemista olisi ehkäistävissä. Suurin osa potilaista ei menehdy ensimmäiseen sydäntapahtumaan, mutta toimimaton jatkohoito ja huono hoitoon sitoutuminen johtavat uusiin, usein kohtalokkaisiin tapahtumiin.

Ehkäisy – helpompaa kuin luulet

Vaikka ennaltaehkäisy voi kuulostaa monimutkaiselta, se on usein helpointa sekundaaripreventiossa. Toisin sanoen, niillä potilailla, jotka ovat jo kokeneet sydän- tai valtimotapahtuman, on suurin mahdollisuus estää uusi tapahtuma. Ratkaisu? Yksinkertaiset asiat, kuten ruokavalio, terveelliset elintavat ja tehokas verenpaineen, kolesterolin ja mahdollisen diabeteksen lääkehoito.

Tiedä kolesterolitasosi

Jokaisen sydäntapahtuman saaneen tulisi tietää LDL-kolesterolitasonsa. Sen tunteminen voi pelastaa henkesi. Jos olet hiljattain kokenut sydän- tai aivoinfarktin, alle
1,4 mmol/l LDL-tavoitteeseen pääseminen riittävän nopeasti on tuoreen tutkimustiedon valossa sinulle elintärkeää3. Ota vastuu ja varmista, että kolesterolitasosi on riittävän matala. Ja muista, mitä matalampi, sen parempi. Pidä huolta sydämestäsi yhdessä lääkärisi kanssa, ja anna sille se huomio, jonka se ansaitsee.

Maailman sydänpäivänä – ja joka päivä – tehkäämme yhdessä kaikkemme suojellaksemme ja vaaliaksemme sydämiämme.

Niilo Färkkilä

Amgen Suomi ja Baltia

1 World Heart Report, World Heart Federation, 2023 (world-heart-federation.org/wp-content/uploads/World-Heart-Report-2023.pdf)

2 Tilastokeskus, kuolemansyytilasto, 2021