Valitsemalla "Kyllä, poistun Amgen.fi:stä" -vaihtoehdon ymmärrät, että olet jättämässä Amgen.fi-yhtiön virallisen sivuston ja että sinut ohjataan toiselle internet-sivustolle, joka kuuluu kolmansille osapuolille. Amgen Finland ei ole vastuussa kyseisen sivuston sisällöstä tai mielipiteistä eikä anna mitään vakuutuksia sellaisen sisällön tai sen tarkkuuden suhteen. Valitsemalla tämän vaihtoehdon ja siirtyessäsi linkitettyihin kolmannen osapuolen sivustoihin ymmärrät, että teet niin omalla vastuullasi.
Sinut ohjattava verkkosivusto voi olla suunniteltu yksinomaan tietyn maan tai tiettyjen maiden asukkaille, kuten kyseisellä verkkosivustolla mainostetaan. Tämän seurauksena sinut ohjattavalla verkkosivustolla voi olla tietoa lääketuotteista tai käyttöaiheista, jotka eivät ole hyväksyttyjä Amgen Finlandissa. Jos asut muussa maassa kuin mihin kyseinen verkkosivusto on suunnattu, otathan yhteyttä paikalliseen Amgen- edustajaasi saadaksesi oikeat tiedot tuotteista asuinmaassasi.
Kansainväliset lääkeyhtiöt Amgen, Pfizer ja Takeda lähestyvät startupyrityksiä kaikkien aikojen ensimmäisessä Nordic Big Pharma Reverse Pitching Eventissä. Käänteinen pitchaustapahtuma järjestetään 15.9. 2021. Virtuaalinen tapahtuma on osallistujille maksuton.
Tapahtuman sponsorit ovat Amgen, Pfizer ja Takeda ja sen järjestää Health Capital Helsinki yhteistyössä HealthTech Nordicin ja Viron Health Foundersin kanssa. Päivä tarjoaa kasvuyrityksille, tutkijoille ja lääketeollisuudelle ainutlaatuisen tilaisuuden tutustua toisiinsa ja viritellä uudenlaisia yhteistyön muotoja, toteaa johtaja Juha Paakkola Health Capital Helsingistä.
- Startupit eivät aina ymmärrä, miten Big Pharma toimii, mutta yhteistyölle on todella hyvät saumat, kunhan osapuolet ensin tutustuvat toisiinsa paremmin. Tilaisuus on lääkeyhtiöille ja kasvuyrityksille tehokas tapaamisalusta, jonka avulla tutkia synergioita syvällisemmin, Paakkola toteaa.
Tapahtuma käynnistyy 10-minuutt isilla käänteisillä pitchaus-esityksillä, joissa lääkeyhtiöt viestivät suoraan startupeille: kussakin esityksessä lääkeyhtiöt kertovat omasta toiminnastaan ja kehitystarpeistaan. Esitysten jälkeen on Q&A-sessio ja paneelikeskustelu, jota seuraavat kasvuyritysten etukäteen varatut henkilökohtaiset tapaamiset lääkeyhtiöiden kanssa
Niilo Färkkilä, Amgenin Suomen ja Baltian maajohtaja, katsoo että monipuolisten verkostojen rakentaminen on tärkeää kaikille lääkeyhtiöille.
- Me haluamme vahvistaa yhteistyötämme startup-yritysten kanssa. Suomen Health & Wellbeing -sektorin startupeilla on valtavasti ideoita ja osaamista ja niiden pohjalta myös vientipotentiaalia, Färkkilä toteaa.
Hannes Toivanen, strategisista kumppanuuksista vastaava johtaja Takedalla, toteaa että suomalaisen terveyteen liittyvän ekosysteemin kehittäminen on tärkeä tavoite niin isoille kuin pienillekin alan toimijoille.
- Me etsimme startupeja – etenkin pohjoismaisia deep tech -yrityksiä – innovoimaan yhdessä meidän kanssamme. Tapahtumassa me haluamme kertoa tämänhetkisistä tarpeistamme ja kumppanuuden arvosta osapuolille, Toivanen toteaa.
Pfizerin maajohtaja Deb Mangone kertoo olevansa innostunut tapaamaan kasvuyrityksiä tavallisesta poikkeavassa tilanteessa.
- Me haluamme keskustella startup-yritysten kanssa ja selvittää, kuinka voimme tukea niitä parhaalla mahdollisella tavalla. Koko sektorin innovaatiotoiminnan tason nostaminen Suomessa on meille iso prioriteetti, Mangone toteaa.
Amgen, Pfizer ja Takeda osallistuvat tapahtumaan, koska toimialan yhteinen etu menee yksittäisen yrityksen intressien edelle. Färkkilä, Toivanen ja Mangone ovat yhtä mieltä siitä, että pitchaustapahtuma voi antaa koko alalle nostetta.
- Terveysala kokonaisuudessaan on meidän kaikkien yhteinen haaste: mitä me voimme tehdä yhdessä edesauttaaksemme vastuullisen innovaation seuraavaa aaltoa, Niilo Färkkilä toteaa ja lisää, että Health & Wellbeing on varmasti tulevaisuuden vahva kasvusektori.
Kynnystä isojen lääkefirmojen ja startupien välillä pitää laskea edelleen:
- Isot lääkeyhtiöt voivat vaikuttaa vähän kasvottomilta, joten me toivomme, että tämän tilaisuuden myötä vuorovaikutus startupien suuntaan helpottuu, sanoo Hannes Toivanen.
Deb Mangone on samoilla linjoilla: startupien voi olla vaikea lähestyä lääkeyhtiöitä etenkin silloin, kun kasvuyrityksen innovaatio ei ole vielä saavuttanut lopullista muotoaan.
- Joskus tehdyn innovaation yhteys toimialaan on vähemmän ilmeinen. Me haluamme olla startupeille se tärkeä sidosryhmäläinen ja ajatuskumppani, joka auttaa näitä eteenpäin. Mullistavat läpimurrot syntyvät yleensä yhteistyön tuloksena, Mangone toteaa.
Syyskuun alussa tilaisuuteen on ilmoittautunut 200 henkeä 120 startup-yrityksestä. Juha Paakkola toteaa, että mahdollisuus saada näkymää ei yhden, vaan kolmen lääkejätin ajatteluun, on selvästi startupien mieleen.
- Suomalainen ja pohjoismainen health tech -sektori on nyt superjännittävässä kehitysvaiheessa – ja me uskomme, että tapahtuma tukee tätä evoluutiota täydellisesti, Paakkola toteaa ja lisää, että Health Capital Helsinki haluaa tehdä tapahtumasta jokavuotisen.
Juha Paakkola,
johtaja, Health Capital Helsinki
puh: +358 400 163 980
juha.paakkola@healthcapitalhelsinki.fi
Tapahtumatiedot:
Ke 15.9.2021
15.00–18.00 Helsinki, EEST / 14.00–17.00 Tukholma, CET
Ilmoittautuminen: https://healthcapitalhelsinki.fi/pharma-reverse-pitch/